“Inspired in Barcelona: Terra Rossa” presenta a Milà una gran instal·lació col·lectiva inspirada en la terra com a element primordial

Setze creatius de diverses disciplines reinterpretan el tradicional càntir català d'argila, exhibint a Fuorisalone la vitalitat i el savoir-faire de l'escena creativa de Barcelona

“Inspired in Barcelona” torna per cinquè any al Fuorisalone de Milà amb l’exposició “Inspired in Barcelona: Terra Rossa”, una exhibició col·lectiva que commemora la rica tradició ceràmica de Catalunya i la seva influència en el món del disseny contemporani (del 16 al 21 d’abril)

“Inspired in Barcelona: Terra Rossa”, ubicada a l’espai Sirtori26 al cor de Porta Venezia Design District, celebra la cultura catalana del càntir d’argila, fusionant la tradició amb la creativitat per crear una experiència multisensorial única. Una mostra que reuneix setze destacats artistes i dissenyadors contemporanis catalans, sota la curadoria de Júlia Esqué i concepte d’Apartamento Studios. L’exposició destaca els valors de materialitat, sostenibilitat i proximitat, en consonància amb el tema d’aquest any de Fuorisalone, Materia Natura.

A l’entrada, el visitant és rebut per una àrea central versàtil, organitzada en col·laboració amb les marques de disseny catalanes Crevin, Vergés i LedsC4, que accedeix a un vestíbul, caracteritzat per superfícies embolicades amb fang ocre, que presenta una gran àmfora, creada pel ceramista Carles Llarch. La gerra conté vi de raïm Xarel·lo de vells ceps del Penedès. Llarch sovint extreu l’argila de la mateixa terra on cultiva les seves vinyes, una zona dedicada al vi des de l’època romana, elaborant les seves àmfores de ceràmica segons una tradició que té més de sis segles d’història. La seva participació a “Inspired in Barcelona: Terra Rossa” no només enriqueix l’experiència dels visitants amb una mostra de la cultura vitivinícola catalana, sinó que també simbolitza la profunda connexió entre la ceràmica, la terra i la producció vinícola.

La sala principal és un espai majestuós, una àgora, on el visitant descobreix la gran piràmide de 4,5 metres d’altura i amplada, l’element central de l’exposició amb 80 obres de setze dissenyadors i artistes de diverses disciplines com joieria, moda, fotografia, performance i art.

A la base de la piràmide, els visitants trobaran alguns càntirs plens de vi per beure el nèctar de Baco a la manera tradicional catalana, a galet, un brindis per completar una experiència única, cultural, però també festiva; un escenari ideal per a la trobada entre la tradició i el poder de la transformació, celebrant el saber fer català al Fuorisalone de la Milan Design Week.

Els càntirs artístics presentats a l’exposició són el resultat de la col·laboració entre dissenyadors i creatius de renom, que han reinterpretat aquest objecte tradicional. Algunes de les intervencions han estat fetes abans de la cocció, transformant els càntirs en obres d’art úniques, mentre que d’altres han adoptat un enfocament plàstic, fent canvis després de la cocció. Aquesta diversitat de perspectives reflecteix la riquesa de la cultura catalana i la seva capacitat per inspirar la creativitat i la innovació.

Les “alteracions” artístiques dels 80 càntirs que conformen la piràmide han estat realitzades en col·laboració amb Eloi Bonadona, un artista ceràmic que representa la setena generació d’una família de terrissaires. Treballa amb argiles locals amb textures i colors naturals que reflecteixen l’essència i l’harmonia del territori, i recentment ha estat reconegut per la Homo Faber Guide.

Jaume Ramírez, Lolo i Sosaku, OWL Furniture and Objects, Helena Fradera, Klas Ernflo, Claudia Valsells, Marc Morro i Robbie Whitehead, han intervingut el seu càntir en el seu estat cru, abans de la cocció, transformant les peces tradicionals en objectes contemporanis únics, però encara funcionals i respectuosos amb les proporcions originals, segons el que sol·licitava el projecte comissariat. L’altra meitat dels artistes, Mark Bohle, Gina Berenguer, Laura Brichs, Luna Paiva, Pepa Reverter, Albert Riera Galceran, Xavier Mañosa i About Arianne, han adoptat un enfocament plàstic, fent canvis en els càntirs després de la cocció; una intervenció en la superfície del recipient, ajustant la pell amb l’ús de colors, pintures, cordes o altres materials, sense alterar la seva estructura original.

En paraules de la comissària Júlia Esqué, “la instal·lació posa de relleu l’ofici a través de la ceràmica i el vi, dos elements que estan íntimament relacionats i que són representatius del territori” i ha destacat que “la primera voluntat del projecte és la celebració. A part de l’aspecte comercial de la fira, Milà és, en definitiva, un dels pocs llocs on tots nosaltres (participants en el món del disseny) podem trobar-nos al mateix temps, al mateix lloc, any rere any. És on discutim projectes, intercanviem idees, compartim begudes, reforcem vincles i coneixem gent nova”. 

“Inspired in Barcelona: Terra Rossa” promoguda per la Generalitat de Catalunya a través d’ACCIÓ – Catalonia Trade & Investment i l’Ajuntament de Barcelona a través de l’Institut de Cultura de Barcelona ICUB i Disseny Hub BarcelonaDHub, està organitzada per BCD – Barcelona Centre de Disseny. Amb el suport del dissenyador de Max Milà per a la il·luminació, i la col·laboració de les marques Crevin, Vergés, LedsC4 i San Miguel.

En el mateix espai de Sirtori26 – Porta Venezia Design District, també serà possible visitar simultàniament l’exposició ‘Visions de Catalunya. Designing Crafts‘: objectes quotidians centrats en la innovació, la proximitat, la sostenibilitat i l’engagement social. És una selecció d’objectes quotidians realitzats amb diferents disciplines, tècniques i materials que van des de la ceràmica, el paper, la fusteria, els tèxtils, les fibres naturals, i fins i tot la impressió 3D. L’exposició, organitzada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda, també promoguda pel Govern de la Generalitat de Catalunya.

Milà va rebre l’any passat més 500.000 visitants durant la Milan Design Week, 307.000 dels quals van visitar la fira del Salone del Mobile. En total, el Fuorisalone va rebre un 25% més de visitants que al 2022. Això demostra la importància de la Milan Design Week com a plataforma internacional per al sector del disseny i la creativitat.

Article següent

Newsletter