Foodture Barcelona es consolida en la seva tercera edició com el summit d’innovació disruptiva en food design, food tech i experiències gastronòmiques

 Foodture Barcelona, creat per Barcelona centre de Disseny i Plat Institute i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, ha celebrat aquest darrer cap de setmana la seva tercera edició sota el títol Augmented Gastronomy-Beyond Sustainabilitya la qual han assistit més de 300 persones de diferents àmbits dels sectors del food design, el food tech, la gastronomia i l’agroalimentari. 

Segons Anna Achón, responsable de projectes food design de Barcelona centre de Disseny, Foodture Barcelona presenta propostes disruptives d’innovació i “es desmarca d’altres esdeveniments mostrant projectes innovadors i col.loca el food design com a nova línia estratègica de treball que aporta solucions als reptes alimentaris actuals”. L’organització destaca també el caràcter inspirador de la trobada per la diversitat del talent creatiu participant.

La tercera edició ha girat entorn a l’emergència climàtica i ha mostrat com des de la innovació disruptiva, l’alimentació saludable i accessible es poden proposar solucions reals a emergències globals. Els punts d’interès d’aquestes dues jornades s’han centrat en els projectes innovadors en clau de gènere i les mostres de talent emergent i consolidat que han aportat solucions trencadores per abordar les problemàtiques actuals. 

Carolina Angeli, CEO de Plat Institute ha subratllat l’enfoc de l’edició d'enguany en el disseny i la investigació “que hi ha més enllà de la sostenibilitat”. L’organització de Foodture ha donat a conèixer projectes “que exploren conceptes com la regeneració, els sistemes circulars i la revalorització de residus en materials del futur”.

Augmented Gastronomy & Mixology ha estat una de les taules que ha generat més expectació entre el públic. Durant la sessió han explorat el “moviment tecno-emocional i com la realitat física i digital ens permet dissenyar nous escenaris gastronòmics”. Segons Ignacio de Juan-Creix, co-fundador de Foodture Barcelona i soci fundador de Plat Institute, són “la imaginació i el disseny ficció els que ajuden a trencar els límits de la nostra realitat”. 

Les reflexions sobre la ficció i les noves perspectives gastronòmiques s’han traslladat al Drinkslab amb una degustació de còctels en forma de núvol de la mà de Vom Edible Cloud, o de les peculiars begudes de Paradiso fumades i electrificants. A aquesta experiència multisensorial pels paladars també s’hi ha sumat Marc Álvarez, Bar Manager i assessor de BCN 5.0 projecte dels germans Adrià al barri del Paral·lel i fundador de Sips Bar. Álvarez ha participat amb “una demostració d’alta costura que desdibuixa la cocteleria tradicional”. El públic de Foodture també s’ha pogut “menjar” un còctel comestible gràcies a Las Jellys, amb les seves gelatines encapsulades de Margarites o Manhattans.

Una de les taules rodones destacades de l’esdeveniment ha estat Women in Food on les xefs Carme Ruscalleda, Laura Veraguas i Adnaloy Osio han reivindicat els seus projectes i el talent femení que hi ha al sector gastronòmic, a través d’un recorregut per les seves carreres professionals, els reptes que han afrontat i els canvis i adaptacions que han patit els seus negocis. Ruscalleda ha destacat l’escàs paper de les dones al capdavant dels equips de treball a les cuines “estem començant i cal reclamar que a elles les acompanyin els focus mediàtics com els acompanyen a ells”. Per a la xef el coneixement és l’element clau per “exigir a la indústria agroalimentària productes de qualitat” i ho ha explicat dient que “la societat està molt cega sobre el què és l’alimentació. Existeix el menjar porqueria perquè hi ha un client porqueria. La clau és el coneixement sobre l’alimentació”.

Una altra de les taules ha estat Regenerative Food Brands, on han participat professionals de la talla d’Antonis Mavropoulus, ex consultor d’Al Gore en matèria de sostenibilitat i actual president de D-Waste; Michel Chtepa, CEO de Seaqual; Marga Andrés, investigadora del centre científic Azti; i Suelen Souza, responsable de sostenibilitat i nutrició de Danone. Tots quatre ponents han compartit les seves pràctiques i solucions per construir, mantenir i preservar el planeta. Mavropoulus ha incidit en “la petjada ecològica que generen els aliments” i la importància de donar respostes des del sistema alimentari per reduir les xifres actuals que indiquen que el sector és responsable d’un terç de les emissions dels efectes hivernacles, el 80% de la deforestació i a meitat dels impactes humans en la biodiversitat”. Mentre que Michel Chtepa ha afirmat que “Barcelona és un molt bon lloc per a un hub de marques regeneratives”. 

També ha participat Gerrit Jan Veldman amb la metodologia Manual Thinking creada per Luki Huber i Gerrit Jan Veldman, dissenyadors que van revolucionar la gastronomia a elBulli, amb el workshop Foodture Box Experience i el seu mètode de treball, per innovar en l’oferta del delivery&take away. Durant el workshop de Huber i Veldman s’ha abordat la problemàtica dels múltiples residus que generen els delivery i s’han transformat en objectes de disseny funcional. L’altre workshop Post War Food, liderat per Iván Merino i Sergi Freixas, ha estat una sessió per donar solució als problemes alimentaris després d’una crisis. 

Per altra banda, durant Foodture Barcelona s'han donat a conèixer els projectes finalistes i el guanyador del Premi Foodture d’Innovació Sostenible by Alpro que ha posat el focus en oferir solucions des de la regeneració ambiental per garantir la sostenibilitat i preservar la vida del planeta. El projecte guanyador ha estat Agro-Kit Biomaterials de Berta Daina. La proposta de Daina és un kit per fabricar biomaterials a partir del residu orgànic que es genera a les llars, una iniciativa trencadora i replicable, amb poder de conscienciació social, com ha subratllat el jurat professional.

Entre els sis finalistes destaquen projectes com un supermercat de fruites i verdures amb mal aspecte (Kudos), la reutilització de residus com closques d'ous i musclos per a la creació d’objectes i mobiliari (en(des)ús i Orgasnic) i, fins i tot, una nova proteïna alimentària saludable feta a partir d'aliments no aprofitats (MOA), iniciativa que ha rebut una menció especial del jurat.

En la seva aposta pel talent emprenedor, Foodture Barcelona també ha acollit Empowering Women in Agrifood, iniciativa d’EIT Food amb la col·laboració de Naked Innovations, que dóna suport al sector femení agroalimentari. En aquesta ocasió, han participat nou propostes d’emprenedores que ofereixen alternatives saludables i de proximitat a l’emergència climàtica. El primer premi ha estat per al projecte Aitana Espirulina, start-up d’espirulina cultivada a Alacant, i el segon premi per la bodega familiar A Santa Viña. 

Hidden Factory Barcelona i Food & Mambo han sigut els encarregats de l’experiència gastronòmica Taste the Future. Segons el xef de Hidden Factory, Xavi Morón, “la barrera de la cuina molecular ja l’hem sobrepassada, pensem que el real food serà el menjar del futur”. Aquest compromís amb la responsabilitat ambiental és el que ha plasmat la gastroexperiència amb productes locals d’empreses com Horta de Tramuntana, Cal Tomàs, Celler Credo, Montserrat Forners o Càtering Organic Foods.

Article següent

Newsletter