Entrevistem Sisón Pujol amb motiu del Dia Mundial del Disseny Gràfic
Amb motiu del Dia Mundial del Disseny Gràfic (27 d’abril) entrevistem Sisón Pujol, fundadora i CEO de l'agència de branding NOMON DESIGN, membre del Clúster Disseny de Barcelona centre de Disseny, i recentment nomenada presidenta de l’Associació de Dissenyadors Gràfics i Directors d’Art (ADG-FAD).
Hem parlat amb ella sobre els reptes que afronta com a presidenta de l'ADG-FAD, com ha afectat la pandèmia a la relació client-marca, la sostenibilitat com a element clau de NOMON DESIGN, i molt més.
Bona lectura!
Quins reptes afrontes aquest primer any com a presidenta de l'ADG-FAD? Quines línies estratègiques tens plantejades?
Sovint em fan aquesta pregunta relacionant-la amb l'excepcional situació que vivim. I sempre dic que si hagués assumit la presidència de l'associació en qualsevol altre moment, els reptes a afrontar haurien sigut els mateixos. Perquè estic convençuda que el que estem vivint actualment és el resultat d'una gran crisi global –social, mediambiental i de valors– en la qual fa anys que estem immersos.
El que estem fent aquests primers mesos a l'ADG-FAD és autodiagnosticar-nos i validar si realment estem alineats amb el que els nostres socis, la nostra professió i la societat en general espera de nosaltres. Volem que els nostres socis tinguin sentiment de pertinença a un col·lectiu amb el qual s'identifiquen, que els representa i escolta. I per aconseguir-ho només hi ha una fórmula: una estratègia basada en el treball, l'escolta i l'empatia.
En relació amb el punt anterior, un dels nostres principals objectius és donar més visibilitat al disseny gràfic i la comunicació reivindicant la professionalitat de tot el col·lectiu –estudiants i professionals–, donant-los la notorietat que es mereixen i la importància que té la seva feina en tots els aspectes de la nostra vida personal i social.
Així mateix, com que tota crisi comporta oportunitats, hem de saber detectar quines són. Ara estem en aquesta fase. Estem treballant per entendre com evolucionarà la nostra societat, les organitzacions i les empreses després de la pandèmia i, sobretot, com el disseny serà part d'aquesta evolució.
Entre d'altres, la sostenibilitat és una de les nostres principals línies estratègiques perquè està totalment present a l'agenda de grans marques, petites empreses i tota mena d'organitzacions que s'estan reenfocant i per les quals aquest és ja un valor irrenunciable. Nosaltres estem en aquesta línia. Volem ser un veritable exemple inspirador i motor del canvi.
La pandèmia ha generat processos de transformació personals i professionals. Quines reflexions heu fet des de NOMON DESIGN?
La pandèmia del coronavirus ens ha portat nous desafiaments, però al mateix temps ens ha demostrat el valor i la fortalesa del nostre equip, els nostres clients, els nostres col·laboradors i tots els professionals i amics que formen part de la nostra comunitat.
NOMON DESIGN som una petita empresa i aquest factor ens permet adaptar-nos més ràpidament a noves circumstàncies. Per exemple, transformar els nostres processos al teletreball no ens va agafar desprevinguts, perquè des de feia temps treballàvem en aquesta línia per millorar la conciliació familiar de l'equip.
Tot i que, sens dubte, el moment actual afegeix un plus molt important de dificultat davant qualsevol repte, les dificultats ens estan impulsant a sortir de les nostres zones de confort i, per tant, aquests impediments s'estan convertint en oportunitats. Ara, el nostre principal repte és no desaprofitar-les.
Per exemple, si parlem de digitalització, que al nostre sector no és un tema nou, el que hem de fer és treballar per utilitzar les eines que ens aporta la tecnologia per tal de millorar les polítiques de recursos humans, i reflexionar per exemple sobre la flexibilitat d'horaris i la presencialitat.
A NOMON DESIGN les persones han estat sempre al centre i la situació actual reforça els nostres valors, com la creativitat, que ha estat sempre al servei de les persones.
En quina mesura diries que aquesta pandèmia ha canviat la forma en què els consumidors es relacionen amb les marques?
La pandèmia ha influït directament en l'estat d'ànim i en la manera de viure dels consumidors. Ara estem davant d'uns consumidors –d'una societat– cada cop més conscients, sensibles i exigents que demanen que les marques i les empreses siguem més activistes i ens relacionem amb ells des dels valors.
Perquè consideren que valors com la transparència i el compromís amb la societat i l'entorn ara són ja totalment irrenunciables.
Per altra banda, la digitalització ha fet un gran salt endavant i els consumidors s’han adaptat i acostumat a comprar de manera diferent. Aquest fet comporta canvis tant en el disseny dels mateixos productes com en la seva comunicació.
Com pot el disseny ajudar a sortir d’aquesta crisi global, social, econòmica i mediambiental que estem vivint?
Estem en un moment clau i decisiu en què tenim el repte de posicionar el disseny com el motor del canvi, tot i que sóc conscient que és complicat mantenir la positivitat en un entorn on hi ha tant patiment sanitari i econòmic. Haurem de ser capaços de transmetre que ara, més que mai, necessitem la creativitat.
Perquè la història ens ha ensenyat i demostrat que la creativitat creix i explota en els moments més difícils, i ara estem vivint un d'ells. Hem de seguir esforçant-nos a demostrar i comunicar que el disseny és una inversió, no una despesa.
I que el dissenyador no és només un proveïdor, sinó que és un partner estratègic, un professional proactiu amb la capacitat d'aportar solucions disruptives convertint les limitacions en oportunitats.
Haurem d'accelerar la consolidació del disseny als nous canals i als nous llenguatges de comunicació, i els professionals haurem d'adaptar-nos a canals sempre canviants.
Com esteu afrontant aquest repte des de NOMON DESIGN? Quins són els principals eixos que ha de canviar una empresa per poder ser més responsable?
Durant l'any 2019 vam iniciar el nostre viatge cap a un NOMON DESIGN més sostenible; una fita, sobretot, impulsada des del mateix equip. Internament hi havia un gran interès tant en l'àmbit professional com personal. La sostenibilitat era un tema molt recurrent a la majoria de les nostres converses internes, així com amb proveïdors i clients.
Hem afrontat aquest repte fent petites passes. Hem canviat els nostres hàbits de consum diari dins i fora de l'agència, hem buscat i implementat alternatives més sostenibles. A l'àmbit professional, documentant-nos, aprenent, buscant informació sobre nous materials i tecnologies, assistint a fires i xerrades, i fent trobades amb proveïdors especialitzats.
I motivats en arribar a ser una agència de branding el més social i sostenible possible, tots vam assumir el compromís de transformar-nos i posar-nos com a meta adquirir la certificació de B Corp.
Des d'aleshores, hem incorporat a totes les àrees de l'empresa mesures noves, i d'altres, que ja estaven implementades i que formen part de la nostra pròpia essència, les hem documentat i formalitzat.
La sostenibilitat és un dels elements clau de NOMON DESIGN. Fins a quin punt creus que ser sostenibles és imprescindible per ser competitius? Us demanen els vostres clients solucions sostenibles o més aviat sóu vosaltres qui proposeu solucions sostenibles als vostres clients?
Crec que la sostenibilitat ha de ser un dels principals pilars de les estratègies corporatives de les empreses perquè és l'única manera de créixer amb èxit de manera rendible en un futur. Per això a NOMON DESIGN hem assumit el compromís d'ajudar als nostres clients a transformar els seus negocis cap a la sostenibilitat amb projectes honestos que s'ajustin a les seves necessitats reals i, sobretot, que siguin socialment i mediambientalment beneficiosos per a tots.
Com a empresa de servei de disseny, la nostra manera d'aportar un impacte positiu a la societat i al medi ambient és a partir de les decisions que prenguin els nostres clients. Per això, quan desenvolupem un projecte la primera opció que presentem és sempre una solució sostenible.
Per exemple, com a dissenyadors els podem ajudar a millorar la seva aportació social mitjançant la creació de nous productes o serveis més sostenibles i a comunicar-los. Els ajudem a redefinir els seus valors i transmetre'ls.
També s'ha de dir que cada cop més les empreses són més conscients, i moltes estan integrant el disseny i la sostenibilitat a totes les seves àrees perquè saben que són un element estratègic i determinant al seu posicionament i creixement futur.
Has sigut professora a EINA i ESDi. Com veus les noves generacions? Quines idees força pugen? Què n’has après?
Sempre he intentat mantenir-me en contacte amb les noves generacions. Al llarg dels anys la meva perspectiva ha anat variant, segurament degut en gran part a què jo mateixa he canviat.
El meu darrer contacte amb universitaris ha estat a ESDi. És molt enriquidor. Et força a escoltar i empatitzar.
Jo veig les noves generacions molt potents i molt formades, però, malauradament, una mica desanimades amb el futur que els estem deixant. Crec que hauríem de fer l'esforç de posar-nos més al seu lloc per entendre les seves inquietuds i motivacions.
Personalment els veig molt tecnificats, hiperconnectats, però alhora molt sols. Afortunadament molts estan convençuts d'impulsar un autèntic canvi cap a un món més sostenible. Sóc optimista amb ells.
Com reprendrem la interacció social i l’intercanvi cultural? El disseny hi jugarà un paper clau?
Des de fa uns anys el disseny ja juga un paper clau, ja que se li reconeix la seva importància en el desenvolupament cultural, social i econòmic. El disseny actua com amplificador i podem expressar valors, identitats i cultures.
Tot i que, sens dubte, la pandèmia ho ha capgirat tot. Quan passa un fet tan significatiu com el que estem vivint, no tenim una altra opció que no sigui aprofitar-ho per experimentar i crear. Ens hem de repensar, revisar-nos i reinventar-nos. És un moment en el qual no tenim cap excusa per afrontar nous reptes i innovar.
Ara més que mai el disseny és clau per impulsar i dinamitzar aquests canvis. Les empreses i les institucions només podran mantenir i enfortir els llaços amb els seus públics a partir del disseny i de la comunicació, sempre des del compromís amb la sostenibilitat.
I tots els que formem part del sector del disseny estem totalment enfocats a ajudar a totes les empreses preocupades pel món que ens deixarà la pandèmia a assolir nous reptes amb positivitat.