Entrevista a Salvi Plaja, director de Disseny i Sostenibilitat de SIMON
El protagonista del cicle d'entrevistes de Barcelona centre de Disseny d'aquest mes és Salvi Plaja, director de Disseny i Sostenibilitat de SIMON. Amb Plaja hem parlat de la importància d'implementar el disseny en la fabricació, la manera com SIMON afronta el repte de la sostenibilitat i el paper del disseny en aquest, així com del seu espai acabat d'inaugurar a Madrid, la Casa de la Luz.
- Normalitzar el disseny a la indústria és encara un gran repte a Catalunya. Moltes empreses veuen el disseny com a una despesa en lloc d'una inversió. SIMON és un exemple a seguir per com integra el disseny de manera estratègica. Com penses que podem impulsar més el disseny a la indústria catalana?
Sense cap mena de dubte, cal integrar el disseny dins de les nostres empreses com més aviat millor. El disseny i, per tant, els dissenyadors aporten creativitat, humanisme i visió de futur, que són competències poc habituals en les empreses. Externalitzar el disseny acostuma a significar reduir-lo a disseny de producte o de servei principalment per motius estètics, però el gran potencial del disseny és poder transmetre la seva manera de fer a altres departaments com el de I+D, Màrqueting, Ventes i Direcció.
I si a això hi sumem els grans reptes de futur de la indústria com són la diferenciació, la sostenibilitat i la diversitat, el disseny és imprescindible per liderar-los. Les indústries sempre han vetllat per l'eficiència, mentre que el disseny ho ha fet per la diferència; produir la diferència de manera eficient és, doncs, la clau de l'èxit.
- La sostenibilitat és una demanda creixent de la societat. ¿De quina manera esteu afrontant aquest repte des de SIMON?
A SIMON, com a empresa familiar i industrial, ens sentim responsables d'un llegat, i per aquest motiu sempre hem entès la sostenibilitat d'una manera molt natural com a sostenibilitat econòmica, social i mediambiental. Tot i això, durant els darrers anys, a SIMON la sostenibilitat mediambiental ha adquirit un caràcter prioritari i d'urgència, no només per ser nosaltres sostenibles, sinó també per ajudar a fer que els nostres clients també ho siguin.
Però aquest camí cap a un món millor no és fàcil ni obvi i calen grans dosis de creativitat, innovació i col·laboració, aspectes on el disseny té un paper molt important. Un exemple d’això és l'última sèrie d'endolls i interruptors S270, amb certificat C2C i amb un embalatge sense plàstics, que permeten a les persones a gestionar el consum d'energia a casa.
- Des de SIMON disposeu de solucions avantguardistes en temes tecnològics. De quina manera creus que el disseny pot ajudar a proveir de més durabilitat aquests sistemes que, per norma general, tenen uns cicles d'innovació breus? (disseny per a la reparabilitat, disseny per al desmuntatge, disseny per al reciclatge, dissenys modulars...)
A SIMON ens agrada molt parlar “d'actualitzar”. Actualitzar implica mantenir allò que és bo i aportar novetats que donen més valor al sistema. Per naturalesa, els nostres productes sempre formen part d'un sistema: l’enllumenat d'una casa, el sistema de càrrega d’un vehicle elèctric, etc.; com a part d'un sistema, sempre els dissenyem perquè siguin recanviables i, ara que la tecnologia ho permet, actualitzables sense haver de canviar la instal·lació existent. Un exemple clar en són tots els nostres dispositius IoT, que ens permeten digitalitzar una habitació sense fer cap obra ni canvi en la instal·lació elèctrica.
A més, aquest concepte d'actualització no només l'apliquem al producte físic, sinó que també ho apliquem al producte digital, als estands de fira o als nostres showrooms, d’on partim d'una arquitectura existent que actualitzem per dotar-la de totes les funcions que ens calguin.
- Acabeu d'obrir un nou espai a Madrid, La Casa de la Luz, un espai que inclou les oficines comercials i una exposició dels vostres productes, que definiu com el projecte que marca la pauta de la visió de futur de SIMON, i que us col·loca a l'avantguarda de tot allò relacionat amb la cultura de la llum, tant des de l'àmbit tecnològic com industrial, conceptual i emocional. Què voleu transmetre amb aquest nou concepte d'espai?
Des dels nostres orígens, SIMON ha portat la llum a casa de les persones. El nostre fundador, Arturo SIMON, va iniciar el negoci a principis de segle fent instal·lacions elèctriques per portar la llum i la gestió d'aquesta a les cases de les persones. Per tant, la llum és la nostra principal raó de ser.
La Casa de la Luz és un espai a on mostrem, demostrem i exemplifiquem tots els nostres productes, però l'objectiu principal és el de fomentar a peu de carrer la cultura de la llum.
Per una banda, a la Casa de la Luz les persones podran gaudir de la interacció entre la llum, l'espai, les interfícies i les persones d'una manera molt pràctica i entenedora, i podran descobrir que la llum no només serveix per veure-hi, sinó que també serveix per crear espais, generar emocions o simplement decorar.
Per l’altra banda, la Casa de la Luz també pretén ser un espai dinàmic on passin moltes coses i es puguin veure productes que encara no hem llençat al mercat.
- Replicareu aquest mateix model a les vostres oficines de Barcelona?
La Casa de la Luz és en certa manera una actualització de l'Espai 100 que teníem a Poble Nou, on ara estem construint les noves oficines. Les noves oficines seran l’actualització d'una antiga fàbrica de SIMON que es convertirà en la nova seu corporativa de l’empresa. El nou edifici busca ser un refent mundial pel que fa a cultura de la llum.