Disseny Avui
Cicle de contingut impulsat pel Clúster Disseny de la mà de Oiko Design Office que pretén facilitar a empreses i professionals una vessant de coneixement entorn a la sostenibilitat i la digitalització que no sempre és de fàcil accés, però que és clau per a la presa de decisions conscients i alineades amb les seves estratègies de negoci.
En el seu format audiovisual, el cicle recull la mirada de diversos professionals i creatius, constituint una visió col·lectiva i actualitzada de la pràctica del disseny avui, per a poder assegurar un demà.
El cicle audiovisual mostra les entrevistes de Carles Lorente d' HP, Pepa Casado de Future-A, Sisón Pujol de Nomon Design, Jeannette Altherr de Altherr Désile Park, Jose F. López Aguilar, de Oiko Design Office i Francesc Julià de Kave Home.
Teaser Disseny Avui
Carles Lorente: "A HP tenim molt clara la clara la premissa que el negoci i la sostenibilitat són complementaris"
Carles Lorente, responsable de circular economy innovation de HP, ha inaugurat el format audiovisual amb les propostes que encara la marca en matèria de sostenibilitat.
Lorente detalla com, a través de la sostenibilitat, HP està innovant i ideant nous models de negoci.
Pepa Casado D'Amato: “Quelcom que segurament marcarà els pròxims anys és aquesta concepció nova del que és la propietat i, sobretot, el canvi de percepció respecte al valor d’allò que és nou i el valor d’allò que s'ha utilitzat”
Pepa Casado D'Amato, trend forecaster de future-A, ens comparteix la seva visió sobre com la sostenibilitat es pot considerar una macrotendència, una gran transformació que afectarà moltes disciplines i molts escenaris.
Així mateix, també ens parla de noves eines estètiques vinculades a la sostenibilitat i del rol dels dissenyadors de nous materials, del compromís de les marques i la seva relació amb els consumidors i de canvis de models de comportament que suposaran grans reptes en el futur dels negocis.
Francesc Julià: "Allargar el cicle de vida dels productes és el gran repte que les empreses de disseny fabricants tenim, no només al sector del mobiliari, sinó a tots els sectors"
Francesc Julià, Managing Director de Kave Home, ens posa en relleu, per una banda, com de vegades el pla estratègic de negoci i el pla estratègic de desenvolupament sostenible de la mateixa empresa poden xocar entre ells.
D'altra banda, Julià també destaca dos reptes derivats de la sostenibilitat: en primer lloc, la percepció de l'usuari del producte recuperat i, en segon lloc, la quantitat de recanvis que es fabriquen per cada producte i que s'emmagatzemen, provocant moltes vegades que acabin sent residus.
Jeannette Altherr: "Dissenyar menys, ampliar la idea de disseny cap a altres aspectes. Això és, potser, la part que més ens costa, però hi podria haver projectes que estan més recolzats en research. [...] Dissenyar és entendre sistemes i processos, no és només la fi d'un objecte."
Jeannette Altherr, dissenyadora industrial i Art Director d'Altherr Désile Park ens parla de la importància i la complexitat que comporta l'ús del color, ja que la seva percepció canvia segons diferents possibilitats com ara la textura, el material o les emocions dels usuaris.
Així mateix, la dissenyadora industrial també ha destacat el dilema entre consum i sostenibilitat a què s'enfronten els dissenyadors, pel fet que aquests guanyen més quan hi ha més vendes de cada producte, però alhora és un model que xoca moltes vegades amb l'ètica personal en un context d'escassetat de productes i sobreproducció.
Jose F. López-Aguilar: "Si volem treballar des de la part més honesta, el primer que haurem d'entendre és quins requisits té el producte. I a partir d'aquí seleccionar quin material té les prestacions necessàries per aconseguir aquests requisits. I aquí, una vegada assolida la qualitat suficient del material, seleccionem el material amb menys impacte ambiental".
Jose F. López-Aguilar, cofunder d'Oiko Design Office i investigador d'Elisava Research, destaca la importància d'escollir bé els materials per a cada producte i aprofundeix en el valor que siguin tècnicament factibles i econòmicament viables.
L'investigador també ens parla de com el concepte de greenwashing ha arribat al món dels materials i de la creixent importància de l'economia circular.
Sisón Pujol: "Quan ens plantegen una proposta més enfocada al greenwashing ens neguem a fer-ho, rotundament. Hi ha empreses que es molesten i perds el client, i hi ha empreses que ho accepten i arribem fins al final".
Sisón Pujol, fundadora i CEO de NOMON Design i membre de la junta directiva del FAD parla de la importància de la comunicació en la tasca de donar eines als consumidors perquè aquests puguin identificar aquells productes que són veritablement sostenibles, i els puguin diferenciar d'aquells que utilitzen el greenwashing.
La dissenyadora també ens parla de temes relacionats com l'auge de la importància de la sostenibilitat, l'augment del greenwashing i la nova regulació per evitar-ho i la importància de fer servir bé les dades.