Barcelona Design Week i Madrid Design Festival uneixen les seves forces per reflexionar sobre les ciutats del s.XXI
El Madrid Design Festival va acollir la Barcelona Design Week durant dos dies per generar sinergies i explorar conjuntament els reptes de les dues capitals al segle XXI. Tots dos festivals, juntament amb la consultora de disseny estratègic Soulsight, van organitzar els dies 19 i 20 de febrer a la Fundació Telefónica dues jornades durant les quals els alumnes de les principals escoles de disseny de Madrid i Barcelona van abordar els reptes mediambientals, demogràfics, urbanístics i socials. Així, van quedar estès un pont de col·laboració entre els dos certàmens per ressaltar, encara més, el paper fonamental del disseny per afrontar els problemes del futur de les ciutats.
Van participar en aquestes jornades la Universitat de Navarra, Universitat Francisco de Vitòria, IED Madrid, Eina Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, ELISAVA Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona, Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú – UPC , IED Barcelona i LCI Barcelona.
El resultat de la trobada han estat quatre projectes, cadascun sobre una problemàtica diferent. El creixement de les ciutats l’encara el Proyecto Pulmón, una iniciativa que busca potenciar i protegir punts verds a les ciutats, despertant i fomentant una consciència social més sostenible i ecològica; Fluxus aporta una possible solució al repte de la mobilitat a través d’una plataforma d’informació oberta i de licitació per a empreses de transport amb la finalitat de gestionar la mobilitat cap a la ciutat i dins d’ella mateixa per a activitats laborals i esdeveniments; El Patio vol combatre la soledat amb un projecte multifuncional i accessible que afavoreix la interacció entre les persones, amb la col·laboració del comerç local i la implicació de les institucions i les organitzacions veïnals; i Calor cultural pretén potenciar les zones de creació cultural de les ciutats a través d’un partnership amb Google per obtenir un mapa de calor cultural personalitzat amb els punts calents de la ciutat afins als seus interessos.
L’estudi The Others TV donarà forma a aquests projectes en una instal·lació que es presentarà durant el mes de juny en el marc de la Barcelona Design Week.
Per a Álvaro Matías, director de Madrid Design Festival: “El desenvolupament d’aquest tipus d’iniciatives és fonamental per crear sinergies entre els diferents actors de el disseny al nostre país. El festival va néixer amb el propòsit de visibilitzar una disciplina fonamental en el nostre dia a dia per la seva capacitat transformadora. En aquest sentit, és un luxe per a nosaltres que els dissenyadors de el futur sumin forces per reflexionar sobre els reptes a què ja ens estem enfrontant a les grans ciutats i proposin solucions que, des de ciutats com Barcelona o Madrid, puguin marcar una diferència ”
Per la seva banda, el regidor d’Indústries Creatives i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, s’ha referit a aquesta col·laboració assegurant que “des de l’Ajuntament de Barcelona estem fent una aposta clara de diàleg entre ciutats posant en valor el disseny, el talent , la creativitat i la innovació per donar visibilitat a les indústries creatives”. A més, ha afegit que “aquest tipus d’iniciatives potencien i amplien l’abast de la Barcelona Design Week, i aquest projecte que es veurà materialitzat al juny és un gran punt de partida”.
Mentre que la directora de la Barcelona Design Week i de Barcelona centri de Disseny, Isabel Roig, ha destacat que “aquesta col·laboració entre els dos festivals, implicant a joves talents de les dues ciutats ha estat molt positiva en el sentit d’establir connexions per generar dinàmiques conjuntes . Hem de continuar explorant junts aquesta via de reflexió sobre el disseny per a un futur millor “